Op het openluchtbal van Punt vind je voor de eerste keer banners van de jongerencampagne 'DOEDISNORMAAL'.
Met deze campagne willen lokaal bestuur en politiezone Geel-Laakdal-Meerhout samen met de Geelse jongeren, organisatoren van evenementen en uitbaters van jongerencafés een veiliger en positiever uitgaansklimaat creëren. De bedoeling is om jongeren te ondersteunen in hoe ze op een positieve manier uitgaan en hoe ze hun grenzen bewaken.
In de afgelopen maanden kwamen vechtpartijen bij evenementen, in het uitgaansleven en in recreatiedomeinen herhaaldelijk in de media. In de stad Geel krijgt de politiezone Geel-Laakdal-Meerhout elk jaar tussen de 50 en 90 aangiftes voor feiten van fysiek geweld op de openbare weg, in cafés of op fuiven. In 2022 gaan we wellicht naar ongeveer 70 aangiftes.
Het geweld neemt dus zeker niet spectaculair toe, maar dat neemt niet weg dat de stad Geel als lokaal bestuur, samen met de politiezone en andere betrokken partners, wil sensibiliseren om op een veilige en respectvolle manier uit te gaan en met elkaar om te gaan.
"In Geel kun je met een gerust hart blijven uitgaan. Geel is in vergelijking met veel andere steden een veilige stad, maar het nul-risico bestaat uiteraard niet. Aan veiligheid kan en moet iedereen zijn steentje bijdragen", zegt Dirk Van Aerschot, korpschef van politiezone Geel-Laakdal-Meerhout.
Voor en door jongeren
Veel jongeren moeten door de coronacrisis uitgesteld van hun eerste fuiven proeven. Via de campagne willen de betrokken partners, de politiezone en de stad deze jongeren ondersteunen in hoe ze op een positieve manier uitgaan en hoe ze hun grenzen bewaken.
Daarnaast willen ze de Geelse jeugd oproepen om goed voor elkaar te zorgen tijdens het uitgaansgebeuren.
De sensibiliseringscampagne 'DOEDISNORMAAL' richt zich in de eerste fase op uitgaan, overlast en andere factoren binnen het uitgaansmilieu en steunt op vier pijlers: let op je gedrag, let op je drinken, let op je vrienden en doe steeds aangifte. Vera Celis, burgemeester van Geel: "Met de campagne willen we de feestvierende jongeren er op een laagdrempelige manier aan herinneren om vormen van agressie en geweld te melden en zorg te dragen voor hun vrienden en vriendinnen tijdens het uitgaan."
Herkenbaar in beeld
Banners van de 'DOEDISNORMAAL'-campagne zijn voor het eerst te zien op vrijdag 8 juli op Openluchtbal Punt. Tijdens de zomer zal de campagne ook op andere openluchtfuiven- en evenementen in de vorm van banners terug te vinden zijn.
DOEDISNORMAAL.be
De stad en de betrokken partners dragen de campagne breed uit en richten zich naar alle jongeren met de centrale boodschap 'DOEDISNORMAAL'. Aangezien actuele jongerentrends snel kunnen wijzigen, is het belangrijk om ook snel te kunnen schakelen en de campagne aan te passen aan de noden van het moment.
Jongeren hebben meer oog voor het online gebeuren en zullen dan ook sneller lezen wat er online te vinden is. Daarom ontwikkelde een jongere van Broeikas (Jeugdhuis De Vonk) ook de website 'DOEDISNORMAAL.be' die net gelanceerd is.
De website heeft een contactpagina die jongeren kunnen gebruiken om zaken die ze toch echt niet normaal vinden, te melden. Zo kunnen de Geelse jongeren zelf bepalen welke thema's de betrokken partners via de campagne onder de aandacht brengen en hoe ze er verder mee aan de slag zullen gaan.
De kracht van de boodschappen wordt versterkt doordat de inhoud van de website en het uitdragen ervan door jongeren zelf zal gebeuren via diverse kanalen zoals sociale media.' Foto rr.